Home

Monday, August 29, 2011

Suasana Malam 1 syawal... :) 2011

perghhh... sempat lagi jeling2 blog nie heheee
persiapan raya utk esok dah hampir siap....
Suasana malam nie meriah giler...,
lepas bukak je puasa,
terus bunyi mcm2 dentuman mercun,
mcm kat medan perang plak rasa heheee
memang hapening la suasana mlm ni...
selepas dengar je perisytiharan esok raya,
lagilah giler ngan bunyi mercun yg mcm2 jenis ada :)

pesanan ikhlas : mercun salah di sisi undang2...hehee
(tapi suasana kat cnie gempak giler..) apa nak jadi dah

TIBA-TIBA MALAMKU MENJADI SAYU SGT....
NTAHLAH KENAPA...........
Bertambah hiba dan sayu apabila dengar tabir raya...
mcm nak menitis air mata pun ada...
apa dah jadi tau diriku nie.....hmmmm uwa uwa heheee

dedikasi untuk rakan-rakan blog :)

Thursday, August 25, 2011

BOWLING..... :)

Bila tgk je koleksi gambar kat laptop ni, banyak pulak gambar bowling :)
heheee
main x pandai mane pun...
tapi ok lah, utk enjoy2.. hilangkan stress...
umpama membuang dan membaling masalah je...perrgghhh legalah utk seketika .... :)

ANTARA KOLEKSI GAMBAR BOWLING









pesanan kepada kawan2 blog 
sape yang minat atau x minat main bowling 
< boleh tinggalkan komen >.....
apa pandangan korang tentang bowling
tempat mane paling best main bowling ............


ENTRI AKAN DATANG :
SEJARAH BOWLING
< SEKIRANYA ADA PERMINTAAN :) >


Tuesday, August 23, 2011

Koleksi Duit Syiling Lama dan Baru Malaysia

tiba-tiba je nak cerita pasal duit syiling Malaysia :)
Sebenarnya baru tukar duit Syiling kat bank BSN td heheee
APA LAGI...
carilah info kat pakcik google td...
macam2 ada oooo :)  
TQ PAKCIK GOOGLE...



OK............. :)
YG WARNA EMAS NIE SYILING TERBARU MALAYSIA..
(yang sayangnya sy x dpt lagi syiling nie) hmm
CANTIK X KAWAN2 SYILING TERBARU NIE....
BOLEH KEMUKAKAN PANDANGAN DENGAN KOMEN YEA HEHEHEEEE

Untuk info lebih lanjut 
boleh klik kat bawah nie 

Sunday, August 21, 2011

Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) ........!!!!!


AZAM terbaru ku..... :)
Alhamdulillah.. tercapai juga akhirnya 
(di bulan ramadhan yang dirahmati)...
harap-harap kekal lamalah...
KEBAIKANNYA..  
boleh simpan utk masa depan seperti kawen ke, kecemasan ke dan lain-lain lah...pokok pangkalnya, penting ada simpanan tetap nie.. nasihat ( biarlah kita ada simpanan tetap nie dari awal )
dah lama niat nak melabur dalam ASNB...
TAPI apakan daya, ada je masalah......
untuk apa-apa info boleh klik dekat links bawah nie...
ASNB

dekat bawah nie merupakan antara koleksi akaun bank yang ada dalam simpanan :)

walaupun banyak akaun bank...
TAPI HMMMM...
hampasss, x berduit pun heheee
(baki semua tinggal 10 ringgit je... melainkan bank Islam..hehee)
itulah masalahnya kalau ada kad atm...
bila-bila masa je nak cucuk....
(setuju x kawan-kawan)   :) :) :)

Saturday, August 20, 2011

hugo boss orange perfume men ............. :)


PROMOSI MINYAK WANGI HEHEE
XDELAH, GURAU JE..........
Agak2 berapalah nilai minyak wangi nie (sape tau sila komen boleh :) )
APA2 PUN 
TERIMA KASIH SANGAT2 
KEPADA PENGIRIM MINYAK WANGI NIE
TERHARU SANGAT2..............

Friday, August 19, 2011

PESTA DURIAN PERAK 2011 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

assalamualaikum w.b.t semua.. :) 
selamat berpuasa
sekejap je masa berlalu 
19 hari dah kita berpuasa
satu lagi kisah lame2 (sebelum puasa nie) heheee

seorang hantu doyan...
moh kite makan doyan free :) hehe

MR OS pun ada tau kat pesta doyan negeri Perak ni...
dia jadi dj live utk radio PERAK..
nasib baik aku tinggi ckit dr dia hehee
MR OS memang sportingla :)

antara delegasi upsi yg pg ??? leh baca kat dalam gmbr 2 hehee
sebenarnya ramai lagi 2...(2 bas dari upsi)
memang terbaiklah pesta nie...
macam2 ada mknan berkaitan ngan doyan..
cucur doyan ada
pulut doyan ada
tempoyak pun ada
dan lain2 :)

TAPI
cehhh wahhhh, ada je TAPI...
x puas arrr mkn doyan kat pesta nie..
sebab ramai sgt org tau
amik doyan pun kena beratur 
(almaklumlah pesta doyan peringkat negeri 2, mkn free)
lagi satu doyan dia mcm kureng sdp arrrrr 
(cbb dah lame kot) 
tgk tangkai pun dah hitam
tak macam kat tg malim...

Wednesday, August 17, 2011

Mencari Peneman Sejati :( :( :(

video


hmmm xtaula tulis ape nie..
(luahan perasaan je kot)
kadang-kadang rasa sunyi sgt skrg nie...
nasib baik ada blog, fb, hmmm
uwa uwa uwa sunyi n sepi nye rase..
sape nak jadi TEMAN SEJATI sy nie ......

cehhh wahhh mcm-mcm..

mentang2 :
  1. xde sape nak marah...
  2. xde sape nak kongkong..
  3. xde sape nak wat spotcheck..
  4. xde sape nak jeles2 dahhhhhh ....
leh la tulis mcm nie kan,,,,,
tapi hmmmm....
walaupun rasa bebas..
kesunyian tetap terasa........ :(

merindui seperti dulu
apakan daya masa xleh nak diundurkan semula
mungkin ada hikmah semua nie...
kuatkan lah semangat ku ini ya ALLAH.........

Monday, August 15, 2011

MUSIM DURIAN (Tg Malim) lalaaa ............

 
kisah dulu2 jgk nie (boleh jadi kisah sejarah akan datang) :)  ...
1/7/2007
tahun mula-mula daftar masuk upsi
MEMANG TERBAIKLAH
sebab masa nie musim durian kat Tg. Malim 
betul2 menjadi ooooo
 (HMMM gmbr time nie x jumpa, ntah kat mane tau)


jenggg jenngggg hehee 
(ini lah otai durian) 
MY FATHER :)

TANGGAL 29/7/2011 di Tanjong Malim

Tarikh keramat konvokesyen saya di UPSI
yang menariknya.......
disambut juga dengan musim durian....

durian2 di Tg. Malim memang terbaiklah...
sape2 penggemar durian jemput2lah datang ke Tg. Malim masa musim durian :)

Sunday, August 14, 2011

Lailatul Qadar / malam 7 likur ............... :)




1) Lailatul qadar dapat disaksikan oleh orang yang dikehendaki oleh Allah pada tiap-tiap tahun di dalam bulan Ramadhan. 

2) Tidak ada kepastian yang yang jelas mengenai masa berlakunya lailatul qadar. Namun begitu Jumhur Ulama’ berpendapat ia berlaku pada malam yang ganjil daripada 10 akhir Ramadhan berdasarkan kepada petunjuk beberapa hadith sahih anataranya yang diriwayatkan oleh Bukhari dari ‘Aisyah bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam besabda yang bemaksud : 

“Carilah dengan segala daya upaya malam lailatul qadar di malam-malam ganjil dari sepuluhan yang akhir dari bulan Ramadhan”. 

3) Para Ulama’ berselisih pendapat tentang sama ada tanda-tanda lailatul qadar dapat dilihat oleh mereka yang memperolehinya atau tidak. Namun begitu kebanyakan Ulama’ berpendapat bahawa pahala ibadat diperolehi oleh orang yang beribadat pada malam itu seperti bertarawih, bertadarus, membaca al-Qur’an dan sebagainya meskipun tidak dapat melihat tanda-tandanya. 


#######


 Amalan menyambut malam 7 likur dengan memasang pelita di halaman rumah kerana percaya bahawa roh-roh orang yang meninggal dunia akan kembali bukanlah sesuatu yang dianjurkan oleh syariat dan tiak berasas. Bagaimanapun ia hanyalah adat setempat yang diharuskan selagimana tidak bertujuan sedemikian, dilakukan secara sederhana dan tidak membawa kepada pembaziran. Yang dituntut melaksanakannya pada 10 terakhir Ramadhan adalah menghidupkan malamnya dengan memperbanyakkan ibadat seperti solat sunat, membaca al-Qur’an, beriktikaf dan sebagainya. 


heheee, saje je masuk kan info nie awal ckit...
manelah tau tibe2 nak balik kg awal ke..
x dpt nak update pasal malam 7 likur nie...
mengimbau kenangan zaman budak2 dulu....
masing2 xnak kalah pasang pelita..
tapi memang best la,  memang meriah laa..
( rindunye zaman 2) 
:( 

Saturday, August 13, 2011

FOLLOWER ke 100 :) .....................

jeng jeng heheee, akhirnya tanggal 

14/8/2011

dpt jugak follower ke 100 
tq empunya nama yg bertuah ni
leh clik kat dia nie


 hmmmm
soryla sebab simple je
almaklumlah budah br nak belajar berblog nie heheheee
tq kawan2 yg sudi jadi follower


sudi2 kan la diri menjengah blog nie
sudi2 kan lah promote kat kawan :))))
lepas nie kalau dapat memcecah follower ke 500 ke, 1000 ke (berangan je yea) 
KALAU DAPAT
kita wat entri cantik utk follower bertuah tersebut heheee

SMK TOK SERA (detik terakhir praktikal) !!!!!!!!!!

update teringkas sebelum mencari juadah utk berbuka :) 
sebenarnya gmbar nie dah agak lama...
tapi nak masuk kan juga (nak mengimbau kenangan la katakan)


mcm x percaya je anak felda nie leh dpt no 3 dlm pertandingan bowling hehhee
tapi itulah hakikatnya, mau x menangnye..pertandingan cikgu2 je hheheeee
kalau lawan ngan bdk  confirm kalah (sklh nie agak power la sukan bowling nye)


ok, yg tgh2 tu guru pembimbing aku. memang terbaik lah dia... 
cbb diala aku dpt markah ok utk praktikal :)
TQ cikgu Rozita


perghhhh mantap x gmbar kat atas nie..tergugat iman bulan puasa ni hehee
nie br gambar 2 jenis hidangan, byk lg 2 atas meja.
makanan nie kredit utk cikgu2 umah hijau...
TERBAIK LAH DIORG (rindu kat telatah korg hehhee)


time mkn, memang x sedar dah ada kamera snap heheee


SEBENARNYA ADA LAGI GMBR TIME ARI KAMI LAST PRAKTIKAL...
TAPI
NTAH MANE TAU LETAKNYA
NANTI KALAU JUMPA, AKAN DIMASUKKAN ENTRI AKAN DTG.....

nak ciap trn, p cari mkanan utk berbuka
utk pengetahuan, duk apartment 9 tingkat heheeee

Thursday, August 11, 2011

PUASA DAN PERUBATAN ...........!!!!!!


 
1) Orang yang lelah (asma) ketika puasa dan terpaksa menyedut ubat gas ventolin inhaler ke dalam mulutnya sekadar perlu untuk mengelakkan kemudaratan yang boleh mengancam nyawa, maka dibolehkan sebagai keringanan baginya dan tidak batal puasanya.

2) Tidak batal puasa orang yang menderma darah ketika berpuasa tetapi makruh, begitu juga berbekam. 

3) Tidak batal puasa orang yang terpaksa mendapatkan suntikan daripada doktor bagi tujuan perubatan kerana darurat. 

4) Batal puasa orang yang menjalani pemindahan darah atau memasukkan cecair gelukosa dan sebagainya ke dalam badan melalui suntikan pada urat kerana ‘ain benda itu akan masuk ke rongga perut dan mengalir ke seluruh tubuh badan serta menyebabkan rasa kenyang. (begitu juga sekiranya pembedahan dijalankan)

5) Tidak batal puasa orang yang memakai contact lens (kanta lekap) pada matanya.

6) Tidak batal puasa orang yang menitiskan cecair ubat mata pada mata ketika puasa kecuali jika diyakini cecair yang dititiskan itu terasa masuk sampai ke kerongkong dan ditelan, maka batal puasa. Tetapi jika diludahkan maka tidak membatalkan puasa.




Wednesday, August 10, 2011

Jom tambahkan FOLLOWER !!!!!!!


Sebelum tido, tiba2 tergerak plak hati nak jalan bersiar2
TAPI
jalan-jalan kat blog jela hehee
tiba2 ternampaklah ada satu gambar kat bwh nie...
macam menarik je, so kita try jela join, hehee..(almaklumlah, baru nak belajar2 wat blog kan) :)






haaaa, comey x gmbar kat atas hehee... amik dari  blog mr aril
harap2 dapatlah kawan baru kan kan......
k la salam perkenalan kawan2 bloggers.......
<peace>


Tuesday, August 9, 2011

MASALAH, TEKANAN, stress...... arghhhhhhhhhhhh

 

arghhhhhhhhh tertekannya, eeeeeeeeeeeeee geram, aaaaaa tertekannya.... hehee

hmmm tiba2 je rase mcm stress nie... TAPI bukan lah ada masalah pun hehe (gimik je kot).. org kata kalau xde masalah seseorg manusia 2 BAHAYA...kenapa yea.. kalau difikir-fikir betul jugak..mustahil lah manusia xde masalah kan... sedang nabi pun ada masalah....apatah lagi kita niekan........

 

Masalah ini banyak cabangnya.......

ada masalah kewangan, ada maslah keluarga, ada masalah kerja, ada masalah kawan, ada masalah belajar, ada masalah mcm2 heheee..

byk lg la masalah yg perlu dihadapi................


 Masalah kalau dipandang remeh pasti akan merana....

sebab 2 la sekarang byk kes bunuh diri la, gila la, jenayah la dan sebagainya....

pokok pangkal masalah kalau x ditangani dengan betul mesti menjadi parah.......

oleh itu kita sebagai manusia yg mempunyai akal fikiran yg waras perlu mengambil langkah yg sebetulnya utk menangani masalah...


TIP-TIP menangani Masalah yang sedang dihadapi *(boleh tambah sendiri sekiranya ada idea,,, hehe)

1.PENTING SEKALI, kita kena terima hakikat masalah pasti akan hadir dalam hidup kita

2. kena kenal pasti apakah masalah yang dihadapi. (cthnye mcm dinyatakan di atas tu). kalau boleh listkan masalah....cube try, acu, test tgkberapa byk masalah yg korg hadapi sekarang..hehe... dari masalah kecil hingga la masalah besar.

3. Analisis masalah yg kita hadapi. jangan nak menyalahkan org lain je keje nya..mana la tau kalau masalah 2 dtg dari diri kita sendiri ke. kita mana lah nak perasan kan...(kiranya mcm muhasabah diri la kan)

4. berbincang dengan orang terdekat dan boleh dipercayai. mcm kawan2 ke, kaunselor ke, adik beradik ke, lagi bagus bincang ngan mak ayah...kalau masalah kecik n kita leh setel sendiri xyah la nak nyusahkan org lain hehee.

5.Sebagai seorg muslim n muslimah..  Apa jua yang kita lakukan, ingatlah semuanya adalah daripada Allah. Justeru , sentiasa berdoa agar segala masalah yang kita hadapi dapat kita selesaikan dengan baik dan juga mendapat kebaikan daripadanya.


BERKONGSI PENGALAMAN...apa saya akan buat kalau menghadapi masalah... selain buat menda di atas 2...

1) saya akan sibukkan diri nie..watla ape2 pun. kerja ke, bloging ke, mcm2 la

2) saya suka tido kalau ada masalah ( tapi sekejap jela setel, bgn bermasalah jgk hehe)

3) saya suka bersukan kalau ada masalah (hilang ckit stress) TP kalau ptg2 x main sukan, mcm x lengkap je sehari hhmmmmm

4) walau apa pun sy buat,,,,, masalah tetap ada...so kena ambil langkah yg betul lah nak selesaikan masalah....

(SETIAP MASALAH ITU MERUPAKAN UJIAN ALLAH S.W.T KEPADA HAMBANYA) 
(SETIAP MASALAH PASTI ADA PENYELESAIANNYA)


(MASALAH MENDEWASAKAN KITA, MENJADIKAN KITA LEBIH KUAT DAN TABAH UTK MENGHARUNGI LIKU-LIKU KEHIDUPAN) 
SETIAP MASALAH PASTI ADA HIKMAHNYA...... SENYUM SOKMO HEHEEE



Monday, August 8, 2011

SMK TOK SERA, KUANTAN dalam ingatan :)


Kenangan praktikal di SMK Tok Sera tidak akan aku lupakan...
Banyak perkara yg aku belajar kat cni...
Macam2 kisah suka dan duka terjadi selama 14 minggu berada di sini....

SEKITAR GAMBAR SUKAN TAHUNAN SEKOLAH

CIKGU-CIKGU YG PALING SEMANGAT TIME SUKAN TAHUNAN 

MAIN SUKANEKA PUN JADI LAH........ HEHEE

PERBARISAN YG DINANTI-NANTIKAN

##### dahla, ckit2 je hehee...
ada hal la plak nie...next entri detik akhir di SMK TOK SERA plak (kalau ada kesempatan lah).....
apa2 pun terima kasih SMK TOK SERA sebab sudi terima kami...........
buat cikgu2 megat terawis korg memang terbaik lah...
walaupun dapat no 2 tapi merupakan satu peningkatan yg cukup baik hehee
tahun depan pastikan jadi juara plak hehee

Akhir tulisan: sebenarnya dah agak lewat kot nak masukkan gmbr2 nie hehehee...
                    (selepas 2 bln lebih abis praktikal)
                    tp xpela, tiba2 je teringat kat SMK TOK SERA ni hehee >peace<


Sunday, August 7, 2011

MAKSUD JANJI dan janji melayu ?????



Kita sering mendengar tentang ungkapan ‘janji Melayu’. Biasanya ungkapan ini membawa kepada maksud yang negatif iaitu merujuk kepada janji yang tidak ditepati. Mengapakah terjadi sedemikian?. Apakah benar masyarakat Melayu merupakan masyarakat yang tidak suka menepati janji? Sehubungan dengan itu, pepatah Melayu yang mengatakan `bagai menanam tebu di tepi bibir’ hendaklah diambil perhatian kerana ia merujuk kepada orang yang suka menabur janji tetapi tidak suka menunaikannya.

JANJI!!!! Merupakan satu perkara yang cukup penting bagi semua org di dunia ini. janji juga boleh dikatakan sumpah, pakatan dan seumpamanya

Perkara yang sangat dituntut terhadap orang Islam ialah menunaikan janji setelah berjanji sama ada sesama muslim ataupun sebaliknya. Menunai setiap apa yang dijanjikan sangat dituntut dalam Islam sama ada perkara yang dijanjikan itu kecil ataupun besar selagi perkara itu tidak membawa kepada maksiat atau pergaduhan.

Firman Allah dalam al Quran:

‘Dan tunai olehmu akan janji sesungguhnya janji itu sesuatu tanggungjawab’. (Surah Al-Esw: 34)

Dalam ayat di atas Allah s.w.t. menyuruh semua hamba-Nya supaya menepati janji apabila dia berjanji dan hendaklah berpegang dengan janji apabila seseorang itu telah berjanji pada waktu dan tarikh yang dijanjikan. Maka hendaklah dia tunaikan pada waktu dan tarikh yang telah dipersetujui itu, walau apapun halangan mestilah menepatinya. Peningkatan prestasi serta lambang keperibadian muslim yang baik dan disenangi adalah terletak pada ketegasan dalam menepati janji. Andainya terdapat sesuatu yang tidak boleh dielakkan, hendaklah dibatalkan ataupun diubah tarikh dan waktunya secara terbaik seperti isytihar kalau berjanji dengan pihak umum atau secara telefon sekiranya dengan individu, supaya pihak lain tidak ternanti-nanti.

Tidakkah kita terfikir akan dipandang serong oleh kaum-kaum lain di Malaysia ini..Sebagai seorang melayu dan beragama islam kita harus malu dengan ungkapan ini. Agama islam sendiri mengutuk perbuatan memungkiri janji dan disamakan dengan golongan munafik. Ayuhla bangun orang melayu merubah mentaliti dan menghapuskan ungkapan “janji melayu” menjadi suatu ungkapan positif....



SMK TOK SERA (pasukan kadet polis perempuan)

assalamualaikum w.b.t.
Pergh memang lame gila x update blog nie... x igt dah bp bulan....
Walau ape pun maaf zahir n batin kpd kawan2 (mcm dah raya la plak).. sebab dah lame x update..
janji tetap janji, so kena masukkan la jgk gmbr pasukan kadet polis perempuan SMKTS...
nanti marah plak diorg kan kan.... cikgu mintak maaf k cbb lambat masukkan kat blog...( mesti dah basi kan gambar korg nie hehee)
Jangan marah k...


 OK la ckit2 dah la gambar... tapi kecewa cikgu..satu pun xde muka cikgu...
bagus punya anak murid xnak bergambar ngan cikgu heheee..
APA2 pun cikgu ucapkan TAHNIAH kepada korg....
Walaupun x menang ape2 pun dr semua acara yg korg ikut TAPI semangat korg 2 cukup membanggakan cikgu...............
SELAMAT MAJU JAYA KORANG SEMUA....
PEACE NO WAR......
JAGA KEAMANAN DUNIA HEHEEEE......
(MERINDUI SMK TOK SERA KUANTAN) :)

ANDA MUNGKIN MEMINATI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...