Home

Monday, January 10, 2011

Kajian UKM...!!!!!!!!


HAHA...DARIPADA LAGENDA TIBA2 MUNCUL PLAK LOGO UKM.ISH222
MESTI LAH ADA SEBABNYA DAN KAITANNYA (SABAR, HEHEE)










 INILAH DIA KISAH NYA

Kehebatan tasik menarik ramai orang, terutama penyelidik dan peneroka datang ke lokasi ini untuk membuat ujikaji penyelidikan, untuk menjelajah dan untuk menghargai kekayaan khazanah sumber alam Tasik chini. Oleh kerana itu, sekumpulan penyelidik dari Universiti kebangsaan UKM telah menubuhkan satu stesen penyelidikan di sini iaitu Pusat Penyelidikan Tasik Chini (UKM-PPTC) untuk membuat kajian dalam aspek biodiversitinya. Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan berasal dari Pahang telah meletakkan batu asas PPTC yg diselenggara oleh Fakulti Sains dan Teknologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada JANUARI 2008.

Hasil dari kajian mereka, mereka telah menghasilkan sebuah buku tentang Tasik chini yang mengandungi himpunan gambar orang asli yang tinggal sekian lama di yang dipanggil Orang Asli Jakun, fauna termasuk ikan, mamalia, reptilia dan flora. Misalnya, Tasik Chini dimiliki pokok Rafflesia dan banyak lagi. Selain itu, kawasan ini juga kaya dengan pelbagai tumbuhan bermanfaat kepada manusia. Salah satu gambar dalam buku ini tasik teratai yang bereksperimen dengan para penyelidik yang dapat alami penapis air yang tercemar. Dalam urutan kata, teratai mampu berfungsi untuk membersihkan air kotor di kawasan tercemar di bandar.Tasik Chini juga habitat kepada haiwan, burung dan lain lain. Gambar haiwan katak, burung helang, ikan diabadikan dalam buku sebagai khazanah berhargaTasik Chini dan perlu dipelihara untuk generasi akan datang.

Pelbagai usaha telah dilakukan oleh Ketua Pusat penyelidikan memperkenalkan PPTC. UNESCO telah menyatakan bahawa Tasik Chini sebagai rizab biosfer kerana sifat semulajadinya. Hal ini menunjukkan bahawa secara umum Malaysia sebagai negara kepelbagaian biodiversiti dan mempunyai inisiatif yang baik untuk memelihara alam. Bahkan, ada banyak pengunjung tempatan dan antarabangsa melawat dan mempunyai kajian mereka di Tasik chini. Sebagai contoh, di bawah prgram Sustainability of Tropical Heritage sekumpulan pelajar dari John Moore University dan University of Melbourne datang ke Tasik chini untuk tujuan penyelidikan.




P/S: 
Cerita dan kenyataan ini diambil daripada jeng jenggg..hehee (ada di bawah ni)

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum ...maaf admin saya sekarang tengah menjalankan kajian utk mengkaji tasik chini...saya berminat utk menjadikan tuan sebagai responden utk kajian saya...
saya perlukan kerjasama tuan dalam melaksanakan kajian ini...
0129597642

ANDA MUNGKIN MEMINATI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...